Kihasználva a WizzAir kedvező jegyárait október elején Rómába látogattunk. A négynapos kirándulás alatt fel nem fogható élményekben részesültünk, megszámlálhatatlan csodát láttunk, miközben szó szerint lejártuk a lábunkat.

Élménybeszámoló következik, aktuális árakkal, tippekkel, rövid ismertetőkkel – a mi útvonalunk szerint, minden napra egynapnyi.

Ötödik rész - Október 10. szerda – Vatikán

Levezetőnek a katolikus vallás fő színhelyét, a Vatikánt terveztük. Minden szerdán fél 11-kor a Pápa beszédet tart a Szent Péter téren – hat nyelvre fordítják a szónoklatot. Ilyenkor a téren hömpölygő tömeg látványa fogad minket, szinte moccanni sem lehet a végeláthatatlan számú turistától és helyitől, akik gyakran már kilenc órakor gyülekezni kezdenek, hogy a lehető legközelebb lehessenek Őszentségéhez, aki előbb autón integetve körbejárja a tömeget, majd a tribünre ülve hívja fel a figyelmet az aktuális világproblémákra, és adja tanácsait. A térre érdemes időben érkezni, hiszen a reptereken megszokott biztonsági ellenőrzésen átesve juthatunk csak be a Vatikán területére.

ROMA-Papa.JPGLekaptuk a Pápát (Fotó: 2×Sült)

Aki szerdára tervezné a Szent Péter Bazilikát – mint mi -, gyorsan írja át az útvonaltervét, mert aznap szinte lehetetlen bejutni oda. Eleve rengetegen nézik meg nap-mint nap, a Pápa beszéde alatt pedig egyenesen lehetetlen a bejutás a mérhetetlen hosszú sorok miatt.

ROMA-SztPeterBazilika.jpgA Szent Péter Bazilika (Fotó: UtazásNyaralás)

A Basilica di San Pietro in Vaticano, azaz a Szent Péter Bazilika egyike Róma négy nagy bazilikájának. A bazilika a Vatikán legkiemelkedőbb épülete, és kupolája uralja Róma látképét. A bazilika méretei elképesztők, szinte leírhatatlanok, de azért megpróbáljuk megtenni. 1989-ig ez volt a világ legnagyobb katolikus temploma, amikor is Elefántcsontpart fővárosában, Yamoussoukroban található bazilika megelőzte. Területe 2,3 hektár, és kapacitása több, mint 60 ezer fő, tehát elférne benne pl. Veszprém lakossága! Hossza 211 méter, legnagyobb szélessége 186 méter, legnagyobb magassága pedig 132 méter. A templomban található számos jelentős művészeti alkotás között mindenképpen kiemelendő Michalengelo Piétája, amely a művész egyetlen szignált alkotása. Rögtön a bejárat után, jobbra látható. A Szt. Péter Bazilika Michalengelo tervezte kupolájába lifttel, majd pedig 537 lépcsőfok megmászásával fel lehet jutni.

ROMA-VatikanFentrol.jpgSzent Péter tér (Fotó: UtazásNyaralás)

A Szt. Péter tér, ahol a bazilika fekszik 1667-re készült el, Gian Lorenzo Bernini tervei alapján. A tervezésnél az volt a fő szempont, hogy a pápa miséit a lehető legnagyobb számú ember tudja figyelemmel kísérni. A tér az optikai csalódáskeltés mesterfokát is képviseli: a dómhoz közeledve úgy tűnik, mintha az távolodna, továbbá a tér ugyan kör alakúnak tűnik, de valójában elipszis, ill. még számos hasonló jelenséggel lehet itt találkozni.

Eljutás: Metró: A vonal: Cipro állomás vagy gyalog az Angyalvártól
Belépőjegy (2012): Ingyenes. A kupola belépőköteles: csak lépcsőn (551 lépcső) 5 Euró, liften+lépcsőn (320 lépcső) 7 Euró.
Nyitva tartás: 07:00-18:30 (áprilistól szeptemberig: 19:00-ig). Kupola: 08:00-17:00 (áprilistól szeptemberig: 18:00-ig).

DSCF0617.jpgIlyen svájci őrök vigyáznak a Vatikánra (Fotó: 2×Sült)

A Vatikáni Múzeumokba hipp-hopp bejutottunk, hiszen nem vártuk meg a pápai beszéd negyedik fordítását már. A Szent Péter tértől majd egy kilométerre található bejárat felé haladva az első kanyar után (a piac mögött) nagyon jó fagyit mérnek, a városban megszokott áron (a piccolo 1.5, a medio 2, a grande 2.5-3€).

A múzeumok látványa lenyűgöző. Mármint… Lenne… Ha hagynák, hogy az ember élvezze. A percről-percre növekvő iszonyatos tömeg miatt ugyanis hiába egy Michelangelo, Leonardo vagy egy Mattiste, megcsodálni, leragadni már nem lehet. Ezáltal kissé élvezhetetlen volt egy-egy terem –nyilván, ahol a „legnagyobbak” műveit láthatjuk-, de ahol tudunk egy kis helyet szakítni magunknak, frenetikus látvány fogad minket.

ROMA-VatikanBent.JPGÉrdemes a fejünk fölé is nézni a Vatikánban (Fotó: 2×Sült)

A Vatikáni Múzeumokban ugyan van büfé, de a minőségről inkább ne beszéljünk. Itt fordult elő velem először, hogy egy helyivel összevesszek, mert egy öt perce a pulton álló kávét akart nekem adni - 2€-ért. Szerencsére sikerült megértenünk egymást, és végül azt kaptam, amit kértem, de ez egy kicsit kiakasztott.

A Vatikán az egyik a világ kevés enklávéja (egy ország, amelyet teljes egészében egy másik ország területén helyezkedik el) közül. Ez az 1929 óta létező ország 44 hektáros területével világ legkisebb országának számít. Az apró ország fő látványossága a Szent Péter-tér, és bazilikája, a Szent Péter-bazilika, meg persze a 14 csodálatos vatikáni múzeum.

A Vatikán múzeumai a római katolikus egyház pazar gyűjteményét mutatják be. A múzeumokat a 16. században alapították. Ma évente több, mint 4 millió látogatóval büszkélkedhetnek. Főbejáratuk a Viale del Vaticanón található. A múzeumokat, és a több, mint 50 ezer műtárgyat megtekintve az embernek páratlan élményben lehet része. Hogy a számos műtárgy között el lehessen igazodni, és a turisták meg tudják tekinteni a legjelentősebbeket, színes utakat hoztak létre: ibolyaszín, bézs, zöld, és sárga utak vannak, az első másfél, míg az utolsó öt órás, és mindegyik út a Sixtus-kápolnába vezet. A belépő igencsak megéri az árát: 14 múzeum, és szintén 14 palota / lakóház tekinthető meg. Kiemelendő, többek között a a művészeti galéria, olyan művészek munkáival, mint Raffaello, Leonardo, Caravaggio, vagy Bernini. A Museo Pio Clementino a világ legnagyobb ókori gyűjteményét tartalmazza, görög, és római remekekkel.

Eljutás: Metró: A vonal: Cipro állomás vagy gyalog az Angyalvártól
Belépőjegyek (2012): 15 Euró. 26 éven aluli diákok részére 8 Euró. 6 éven aluliak számára ingyenes. Minden hónap utolsó vasárnapján ingyenes.
Nyitva tartás: hétfő-szombat: 09:00-18:00 (pénztárzárás: 16:00). Vasárnaponként zárva, kivétel minden hónap utolsó vasárnapja: 09:00-14:00-ig van nyitva, belépés 12:30-ig.

ROMA-VatikanGomb.JPGA Vatikán udvarán (Fotó: 2×Sült)

A múzeumok után visszaszaladtunk a szálláson hagyott csomagjainkért, majd a Terminitől induló Terravision járattal mentünk ki a gigantikus Fiumicino Aeroporto-ra. Ugyan éjjel már nincs akkora tömeg – először azt hittük, törölték a járatokat, annyira kihalt volt az egész -, mégsem érdemes az utolsó pillanatban a városból kiutazni, hiszen csak az 20 perc, míg a járat kapujához elérünk, nemhogy ha még el is tévedünk, vagy a mosdót is igénybe akarjuk venni.

Turistáknak: Róma Pass

ROMA-RomaPass.JPGRóma Pass vásárlás után a csapat egy része (Fotó: 2×Sült)

Megvettük. Nem kellett volna. Vagyis, nem lehet eldönteni. Ugyanis az Róma Pass (RP) három napon keresztül korlátlan utazást tartalmaz a város minden járatára – kivéve a transzfer járatokat, de a tengerre elutazhatunk vele – és az első két múzeumba a belépőt. Mi a Colosseo-Forum Romanum-Palatinus trióra és az Angyalvárra használtuk fel – hihetetlen nagy előnye, hogy a Colosseonál nem kellett sorban állnunk a normál jegyet vevőkkel, hanem egy sokkal kisebb sorban, gyorsabban bejutva szívhattuk magunkba a gladiátorok itt hagyott lehelet-maradványait. Gyakorlatilag a szállás miatt használtuk a tömegközlekedést a legtöbbször, ami miatt nem volt rossz a Pass, de aki a belvárosban, vagy annak közvetlen közelében foglalja le szállását, és nem akar metrót használni, már-már felesleges minden utazáskor lyukasztania is, annyira lehet, hogy nem éri meg kiadni rá a 30 eurót. Mi így, hogy használtuk az RP-t, kb. egy buszjegy árával úsztuk meg drágábban, mintha minden utazást-belépő árat helyben vettünk volna, de nekünk kellett metrózni és buszozni is a szállás miatt.

Összesítve a Róma Pass jó, ha van, de ha nincs, akkor sincs nagy probléma.

<< Negyedik nap

Ez úton szeretnék köszönetet mondani az IndexFórum Róma topikjának és az UtazásNyaralás portálnak, ahol rengeteg hasznos és aktuális információt gyűjtöttünk be utazásunkkal kapcsolatban A helyszíni leírások, ismertetők ugyancsak az UtazásNyaralás oldalról vannak.

Címkék: pápa olaszország rp vatikán róma szent péter tér szent péter bazilika vatican roma pass

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.