Nem szeretem a továbbküldős leveleket, ám ez nem kicsit ragadta meg a figyelmemet. „Vaj/margarin” – a cím már sokat sejtet: ez a nekem való „hülyemaradsz”!

 

A címet nézve gyermekkoromba száguldottam lelki szemeim előtt, miszerint az oviban nem egyszer tuszmákolták belénk az aranysárgás krémmel megkent szeletet, s ennek fogyasztását anyu is előszeretettel erőszakolta rám. Nem biztos, hogy akkor még nem örültem neki :)

 

Aztán Pathi barátommal (ha jól figyeltetek, láttátok, ő az oldal friss húsa, a receptmester) éppen az FWD: kezdetű levélről csevegtünk, mire ő bőszen utána olvasott a témának, és remek vázlatot szerkesztett nekem. Ez úton is köszi neki, várom a receptbombákat!

 

VAJ vs. MARGARIN

 

---------- Továbbított levél ----------
Feladó: az anyukám <x@gmail.com>
Dátum: 2009. február 1. 8:03
Tárgy: Fwd: vaj/ margarin
Címzett: Kétszersült www.ketszersult.blog.hu <ketszersult.blog@gmail.com>, Királyok városa www.kiralyokvarosa.blog.hu <kiralyokvarosa@gmail.com>

 

A margarint eredetileg pulykák hízlalásához fejlesztették ki. Mikor az a pulykák halálát okozta, az emberek, akik a kutatásra szánt, befektetett pénzüket vissza akarták kapni, összedugták a fejüket. Ez egy fehér anyag volt, és semmi nem utalt arra, hogy élelmiszer, ezért sárgára színezték és úgy adták el a vaj helyettesítőjeként.


Hogy tetszik?
Kitaláltak néhány ötletes új ízt is.


Tudod, hogy mi a különbség a margarin és a vaj között?

- Mindkettő ugyanannyi kalóriát tartalmaz.
- A vaj kicsit gazdagabb telített zsírban: a vajban 8 gramm, míg a margarinban 5 gramm.
- A margarin fogyasztása nők esetében 53%-kal növeli a szív- és érrendszeri megbetgedéseket, összehasonlítva ugyanannyi elfogyasztott vajmennyiséggel, legalábbis a legújabb harvardi orvostudományi tanulmány szerint.
- A vaj fogyasztása növeli az egyéb táplálékokból származó tápanyagok felszívódását.
- A vaj, táplálkozás szempontjából sok előnnyel rendelkezik, míg a margarin csak néhánnyal, mivel ezek hozzáadottak.
- A vajnak sokkal jobb íze van, mely más ételek ízét is kiemeli.
- A vaj több évszázados múltra tekint vissza, míg a margarin még 100 évesre sem.



És most a margarinról.


- Nagyon gazdag hozzáadott zsírsavakban. Ez megháromszorozza a koszorúér elmeszesedésének kockázatát.
- Növeli a koleszterin szintet és főleg az LDL (rossz koleszterin) szintjét, míg a HDL (jó koleszterin) szintjét csökkenti.
- A rák kialakulásának kockázatát kb. 5-szörösére növeli.
- Rontja az anyatej minőségét.
- Csökkenti az immunrendszer reakcióját.
- Csökkenti az inzulin reakcióját.


És íme a legmegdöbbentőbb tény. . .
EZ A RÉSZE NAGYON ÉRDEKES!

A margarint mindössze EGYETLEN MOLEKULA választja el attól, hogy MŰANYAG legyen. Ez a tény elegendő volt számomra, hogy kivonjam az életemből a margarint és minden mást, mely hidrogénezett (ez azt jelenti, hogy az anyag molekuláris szerkezetét megváltoztatják).

 

Ki lehet próbálni a következőt:

Vegyél egy doboz margarint és hagyd a garázsban, vagy árnyékos helyen! Néhány nap múlva a következőket figyelheted meg:

Sem legyek, sem más egyéb, idegesítő muslica nem fog a közelébe menni (ez azért sejtet  valamit)
Nem lesz rothadt vagy büdös, mert nincs tápértéke.
Semmi sem fog kinőni rajta. Főleg azok az ici-pici mikroorganizmusok nem fognak rajta kifejlődni.

Miért?

Mert a margarin majdhogynem műanyag.
Megolvasztanád a műanyag edényedet (Tupperware) és rákennéd a
pirítósodra?


Oszd ezt meg a barátaiddal. . . (Amennyiben "kenyérre akarod őket kenni")!

 

Íme az Index.hu kísérlete (katt’ a képre!)

 

Pathi alapján:

Zsír zsírral

 

A zsírok nagy energia tartalmúak, az élethez, az erőléthez és a hormonális egyensúlyhoz egyaránt szükségesek. Nagymértékben nőtt a „civilizált” világ zsírfogyasztása, amely sokszorosan meghaladja az egészséghez szükséges mértéket. Rengeteg rejtett zsiradék kerül a szervezetünkbe a gyári élelmiszerekkel. A vaj jobb íze a magas zsírtartalmának és a tejből származó egyéb anyagoknak is köszönhető.  Nem árt szem előtt tartani eme közhelyt sem: a túlzott zsírbevitel növeli étrendünk energiatartalmát, elhízáshoz vezethet; szív- és érrendszeri elváltozások, egyes daganatok, időskori cukorbetegség alakulhat ki.

 

 

Ezt kend meg!

 

„A margarin nem tekinthető egészséges élelmiszernek”.

 

Való igaz. A vaj felborítja a védő és ártó koleszterin egyensúlyát az utóbbi javára. Ezzel pedig növelhetjük a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Tiltott élelmiszerek szerencsére nincsenek, csak betartandó mennyiségek: ezért megfelelő mennyiségben a vaj és egyéb állati zsiradékok is fogyaszthatók. Ételkészítéshez, kenyérkenéshez a növényi olajakat, margarinokat ajánlott fogyasztani.

 

A jó minőségű margarinok nem, a rosszabbak a WHO által ajánlott mértéket meg nem haladó mennyiségben tartalmaznak a szervezet számára káros transzzsírsavakat. A vaj margarinnal való helyettesítése hosszútávon kedvező a zsírsavösszetételének köszönhetően, segít megelőzni az első számú népbetegségeket. A margarin nélkülözhetetlen vitaminokat tartalmaz, az egészséges táplálkozás egyik alapja, viszont nem árt tudni, hogy a zsiradékhoz zsírban oldódó vitaminokat (A, D, E) adnak, s színezésre Béta karotint használnak. Természetes zsírként leggyakrabban kókusz- és pálmazsírt használnak.

 

 

Vázlatba szedett valóság: a margarin összetevői

 

  • Növényi olajokból készül.
  • Nem káros az egészségre.
  • Különböző növények magjaiból kinyert olaj
  • Margaringyártáshoz használt növényi olajok: repceolaj, napraforgóolaj, lenmagolaj.
  • Egyéb, amit még tartalmaznak: növényi zsírok, étkezési só, sovány tejpor, étkezési sav, emulgálószerek, színezék, aroma, Kálium-szorbát.

Vitaminok: hozzáadott vitaminokat is tartalmaz. Leggyakoribb az A-, B6-, B12-, D- és E- vitaminok, illetve a folsav.

Az A vitamin zsírban oldódó vitamin, amely hozzájárul a látás és bőr épségéhez.

B6- és B 12- vitaminok a folsavval együtt részt vesznek a vér normál működését, ezáltal védik a szív- és érrendszer egészségét.

D- és E- vitamin szintén zsírban oldódó vitaminok. D- vitamin a csontok épségéhez, az E- vitamin pedig antioxidáns, öregedési folyamatok lassításához járul hozzá.

 

 

A vaj táplálkozás- és élettani léte

 

A magas energiaértékű készítmény, mely közel 80%-os zsírtartalmának köszönhető pozitív hatása a kóros soványság, műtét, vagy betegség utáni lábadozáskor, és krónikus veseelégtelenség esetén, hogy hozzájárul a tápláltsági állapot javításához. Viszont nem árt tudni, hogy a  vaj, mint minden állati eredetű zsiradék koleszterint is tartalmaz. A tejzsírban foszfolipidek (lecitin, kefalin) is találhatók, melyek emulgeáló hatásukkal a koleszterint oldatban tartják, segítik a vér egyenletes zsírszállítását, és csökkentik annak lehetőségét, hogy a koleszterin az érfalra rakódjon A vaj fontos vitaminforrás, melyben a zsírban oldódó vitaminok közül különösen az A- és D-vitamin, valamint kisebb mennyiségben az E-vitamin is megtalálható.

 

 

 

 

Címkék: körlevél kísérlet vaj margarin fwd vajas kenyér

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ketszersult.blog.hu/api/trackback/id/tr84918836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Renat@ 2009.02.03. 21:40:02

Ez durva,eddig sem rajongtam érte,de ezek után a számba nem veszem....műanyag...áááááááá...gáz!Hihetetlen mit meg nem etetnek a "néppel"...:(

Wise Lady · http://www.wiselady.hu/ 2011.09.17. 21:10:11

A margarin nem tartalmazhat a megengedettnél kevesebb transz-zsírt, hisz ő maga a transz-zsír (majdnem 100%-os).